lördag

OM CODEX TILLÄMPNING I SVERIGE
Idag, den 27:e december 2009, tog jag en sväng in till stan för att kolla in läget beträffande begränsningarna av vitaminer och mineraler som ska implementeras 1:a januari. Vid mitt besök på stans största apotek och dito Life-butik  fanns alla kosttillskotten fortfarande på plats på hyllorna. Expediten som jag talade med hade inte fått någon information om att sortimentet skulle förändras. 
Livsmedelsverket skriver på sin webbplats att länderna som har ratifierat Codex Alimentarius (där Sverige ingår) själva avgör om de vill följa Codex Alimentarius eller inte. Det stämmer. Men vad de inte nämner är att länder som följer Codex får större inflytande vid handelstvister i WTO, medan länder som inte accepterar Codex blir rättslösa.
Vidare står det att kosttillskott kommer att vara tillgängliga även i fortsättningen. Fast de säger inte i vilken utsträckning, dvs. i vilka mängder. Codex förbjuder ju inte kosttillskott utan sätter en gräns för hur mycket vi ska tillåtas använda av varje vitamin och mineral. Och Codex gränser är så låga att kosttillskotten inte gör någon nytta.

Det har beräknats att 3 miljarder människor skulle mista livet av näringsbrist om kosttillskotten skulle begränsas enligt Codexreglerna.  En sak är säker - tillräckligt med vitaminer och mineraltillskott är nödvändigt för att få behålla hälsan. Jag själv är inget undantag


Jag är kroniskt misstänksam mot Läkemedels- och Livsmedelsverket eftersom jag vet att bägge två är genomkorrumperade myndigheter som tar order av EU - och att EU i sin tur tar order av bankirerna bakom den nya världsordningen. 
Så summan av kardemumman blir att båda myndigheterna styrs av de personer som vill minska världens befolkning med 6 miljarder.

Därför finns det god anledning att hålla ögonen på vad som händer i Codexfrågan.   

Inga kommentarer: